Homepage Nieuws-detail WhatsApp volgt Facebook in haar beloftes: toch reclame

WhatsApp volgt Facebook in haar beloftes: toch reclame

Facebook heeft massaal kunnen groeien door steeds te beloven dat de gebruiker niet lastiggevallen zou worden met reclame. Inmiddels weten we wel beter en nemen we dit voor lief. Waar eerst nog protest was tegen het verzamelen van privégegevens, zie je nu een gelatenheid. Het is gratis en dan moet je dit maar voor lief nemen.

Jan Koum, oprichter van de online sms-dienst Whatsapp, maakte een aantal beloftes na de overname van het bedrijf door Facebook. De dienst zou geen persoonlijke data verzamelen en dat gaat nu dus wel gebeuren. Ook zal Whatsapp voorzien worden van reclame. Grote vraag is hoe de groep gebruikers dit gaat waarderen.

Een bedrijf als Twitter en Linkedin hebben onder grote druk van de gebruikers al diverse malen hun veranderingen terug moeten draaien. Nu sms-diensten via veel mobiele abonnementen “gratis” of onbeperkt zijn, kan het wel eens zijn dat deze weer vaker gebruikt gaan worden.