Homepage Nieuws-detail Trend 2016: consument gebruikt mobiel voor online shoppen

Trend 2016: consument gebruikt mobiel voor online shoppen

Voor het eerst zien we dat het mobiel internet gebruik op de smartphone het wint van de tablet en andere mobile apparaten. Dit is veelzeggend want hoe klein het scherm van een smartphone ook is, we gebruiken het intensief. Daarbij is ook te zien dat mobiel winkelen een serieuze stap vooruit aan het maken is. Voor onlineondernemers iets om in de gaten te houden, want meestal is een webshop erg slecht benaderbaar op een smartphone.

De cijfers voor een onderzoek komen van Demandware(USA), die onderzoek doen naar consumentengedrag en ondernemers helpen deze te vertalen naar praktische oplossingen.
Hier een e-boek van dit bedrijf over de cijfers 2015 en de trends die ze verwachten.

Schiet nu niet meteen in de paniek stand, de PC wordt nog steeds voor 63% van de online bestellingen gebruikt. De oorzaak van de stijging van mobiel is eenvoudig te verklaren. Als eerste zijn de mobiele datebundels erg ruim en ten tweede is er een mega-focus geweest op het beter beschikbaar maken van websites voor mobiel. Dit laatste komt door Google. Die waarderen beter als een website ook voor mobiel goed toegankelijk is.

De stijging van online bestellen via mobiel zal denk ik te maken hebben met de food sector. Denk hierbij aan het snel bestellen van een pizza of winkelen bij een supermarkt via een online app. Dat zijn typisch bestellingen waarbij je ook gemakkelijk je telefoon kunt gebruiken. Ga je echter online shoppen terwijl je nog niet precies weet of en wat je wilt kopen, dan is een laptop/pc of tablet misschien toch wel handiger.

Verder is het interessant om te zien dat PC/Laptop, Tablet en Mobiel gedurende de dag anders gebruikt worden in intensiteit en in doel. Zo is er een piek in het gebruik van een PC/Laptop gedurende het einde van de ochtend, maar wordt een mobiel voornamelijk in de avonduren gebruikt om online te winkelen. Als je dit weet, dan weet je ook hoe en wanneer je bijvoorbeeld berichten uit moet sturen via e-mail of social media.

De verwachting is dat het gebruik van internet via smartphones nog verder zal toenemen. Er wordt daar wel al een kanttekening bij gemaakt dat de aangeleverde informatie veel directer moet zijn naar de consument toe. Het bestellen van zaken moet dus zo snel mogelijk kunnen, zonder al te veel blokkades. Hierbij zou een bestel app handig zijn, maar dit is niet voor iedere webshop van toepassing of mogelijk vanwege de kosten. Het zou een optie zijn om voor mobiel heel gerichte producten en diensten in de webshop te plaatsen die met 1 klik besteld en betaald kunnen worden.

 

Demandware: trends 2015 Q4

Online magazine door ONMAGZ.NL