Homepage Nieuws-detail Hoe enorm zijn die online verkopen werkelijk?

Hoe enorm zijn die online verkopen werkelijk?

Online aankopen stijgen in percentage snel, maar het is nog slechts een klein gedeelte van de totale omzet in de retail. Hoeveel precies in 2015

Het is mij een doorn in het oog. Ooit is er door iemand geroepen dat de online verkopen ongeveer 30% van de totale omzet uitmaken en nu roept iedereen het.

Zojuist zijn de cijfers van 2015 naar buiten gekomen en, ondanks dat thuiswinkel.org ze aanlevert, komen die toch echt niet hoger uit dan 9%.

Ikzelf denk dat het percentage nog wat lager ligt, omdat ik niet uit het verhaal op kan maken of de december online omzet gecorrigeerd is voor alle retours die in januari gedaan worden door de online kopende klanten.

Ondanks het grote verschil tussen de winkelverkopen en online verkopen zijn er toch wel wat opmerkelijke zaken:

  • De online verkopen stegen met 22%
  • De retail groeide ongeveer 1,5%
  • De groei in de retail komt waarschijnlijk door de online bijdrage.
  • Omzet food, speelgoed en mode zijn online de snelste stijgers.
  • Bedrag per bestelling is online lager dan voorheen.

Wat is de verwachting?

Ik denk dat producten waarin een grote mogelijkheid is van keuze in modellen, meer via het internet gekocht gaan worden. Hierbij is persoonlijke voorkeur de doorslaggevende factor. Voor producten en diensten die meer richting maatwerk gaan, zullen een stijging laten zien in de offline verkopen.

Dat is waarschijnlijk nu al de reden dat Food zo fors aan het stijgen is. De hoeveelheid keuzes is in die sector enorm en een webshop geeft snel overzicht. In een fastfood eetgelegenheid word je toch altijd onder druk gezet in je keuze. Je ziet vaak maar de helft van de beschikbare mogelijkheden en je moet snel beslissen. Online kun je veel ongedwongener de keuze maken. Ook is je tolerantie van een online bestelling hoger. Het wachten na een bestelling in een fysieke shop leidt al snel tot irritatie. In een online winkel wordt de bezorgtijd aangegeven en accepteer je gewoon dat het wel een uur of langer kan duren.

Winkelverkopen zullen minder snel stijgen dan online verkopen, maar het internet gaat de omzet de komende jaren nog niet evenaren. Winkeliers zullen gaan veranderen en ook creatiever met het internet omgaan. Ondernemers die puur en alleen online verkopen, moeten goed kijken op welke soort producten of diensten ze zich richten.

 

bron: thuiswinkel.org

https://www.thuiswinkel.org/nieuws/3040/nederlanders-shoppen-in-2015-voor-16-07-miljard-online