Homepage Nieuws-detail Effectiviteit van klantencommunicatie laat verrassingen zien

Effectiviteit van klantencommunicatie laat verrassingen zien

De uitkomst van een groot onderzoek naar de effectiviteit van klantencommunicatie laat een verrassend beeld zien. Voor het eerst is gekeken naar wat het individuele effect is op een persoon van de verschillende communicatie middelen. Belangrijkste conclusies: 1. Print magazines behouden sterke positie binnen het digitaal gedomineerde medialandschap, maar ook digitale magazines kennen een hoge effectiviteit. 2. Vooral e-mailnieuwsbrieven hebben nog veel potentie. 3. Websites en mobiele apps blijven achter in effectiviteit. 4. Verschillende typen klanten/leden zijn te onderscheiden op basis van de wijze waarop zij met de middelen omgaan Lees het volledige rapport online:

http://service.onderneemhetonline.nl/publicaties/effectieve-klantencommunicatie

Ad 1)

In de digitale wereld blijken gedrukte magazines enorm effectief. Ondanks dat veel mensen geen boodschap meer hebben aan de reclamefolders zie je dat het effect daarvan toch enorm groot is. Ook gedrukte magazines krijgen een hoge waardering. Als ondernemer is het dus handig om daarin te investeren. Mogelijk kun je hier vooraf je doelgroep bepalen om de kosten te drukken.
Digitale magazines zijn vergelijkbaar effectief maar hebben (nog) een minder groot bereik. Zeker bij digitale magazines moet je kijken naar je doelgroep (segmentatie)

Ad 2)

Door het grote aantal e-mails dat iemand ontvangt, lijkt het alsof dit een overkill oplevert en daarom minder effectief. Wat blijkt? E-mails die gelezen worden zijn uiteters effectief. Zeker in het geval van educatie van de klant.

Ad 3)

Vreemd is het dat websites en apps achterblijven in het communicatie effect. Dit zijn wel de media waar veel ondernemers op inzetten. Het bereik is natuurlijk enorm en daardoor draagt het bij aan de verhoging van de omzet. Wil je echter communiceren met je klant, dan zijn andere media veel geschikter.

Ad 4)

Er blijkt een verschil in type klant over het gebruik van de diverse media

  • Studenten: raken het meest betrokken via gedrukte magazines
  • Starters: Gedrukte en online magazines vergroten de betrokkenheid
  • Gezinnen: Digitale magazines en e-mail hebben effect op de betrokkenheid
  • Empty Nesters: Papieren magazine heeft groot bereik en effectiviteit in deze groep naast sociale media en e-mails
  • Bewuste ouderen: het papieren magazine heeft een groot bereik en effectiviteit in deze groep. De andere media blijven duidelijk achter.

Bron: http://platformcontent.nl/content-marketing/magazine-nog-steeds-meest-effectief-klanteducatie/