Homepage Nieuws-detail Bijna niemand heeft iets geleerd van de crisis!

Bijna niemand heeft iets geleerd van de crisis!

Ik dacht dat bijna alle ondernemers al bezig waren met online ondernemen. Wat schets mijn verbazing? Het zijn er nog steeds maar een paar die het echt inzetten voor hun onderneming. Afgelopen week bijvoorbeeld, last ik een artikel van de bekende marketing expert Paul van Moers met de titel “De retail moet opgeschoond worden”. Het is een keihard verhaal over de retail omgeving in Nederland. Sinds 2004 zijn 8000 winkels verdwenen en volgens Paul gaan er dat nog veel meer worden. 6 redenen

Gebrek aan relevantie

Een gebrek aan toegevoegde waarde

Een gebrek aan vernieuwing

Een gebrek aan een verhaal

Een gebrek aan dienstbaar personeel

Veel te laat begonnen met het inrichten van internet verkopen

Vervolgens laat hij weinig los over een mogelijke oplossing en verwijst naar zijn nog uit te geven boek.

In 2006 zijn Tom Lassing en ik ons al druk gaan maken over de veranderingen in de markt. Van een crisis was toen nog geen sprake. Via diverse boeken, presentaties en seminars hebben wij aangegeven dat het speelveld gaat veranderen en dat ondernemers daarop in moeten haken. Gelukkig hebben velen onze adviezen opgevolgd en zijn met de praktische tip adviezen en lessen aan de slag gegaan.
In mijn gedachte is bijna iedereen zich wel bewust dat het anders moet, en handelt hier ook naar. Mijn verbazing is dan ook groot, na gesprekken met een grote groep ondernemers, dat ze zich nog nauwelijks bewust zijn van de veranderingen en wat ze daaraan kunnen doen. Velen hebben berust in de “crisis”, zien hun inkomsten fors dalen en hopen op betere tijden. Dit is erg jammer, want de ‘crisis’ is er nooit geweest (het was de voorspelde verandering in consumentengedrag), de inkomsten worden vanzelf niet hoger en betere tijden zijn gewoon veranderde tijden.

Kijk dus een kritisch naar jezelf en hoe ver jij nu bent met die verandering. Waar sta je op dit moment en waar wil je naar toe groeien? Wat wil je bereiken? En ja, dit heb je zelf in de hand.
(zie ook artikel over ondernemers groeifases)

Gisteren sprak ik een ondernemer die al bedacht had wat hij ging doen als de economie weer aan zou trekken: “Hij zou gaan reizen” Prachtig, maar hij kon nu al zijn onderneming nauwelijks boven water houden. Hij had ook nauwelijks iets gedaan om daar een verandering in te brengen en ging ervan uit dat de consumenten straks weer gewoon aan hem het geld kwamen geven. Vraag aan hem: “Wanneer is straks en waarom zouden ze dat doen?”

Mijn advies, zet zelf die verandering in gang en zorg dat je gewoon mee doet in de huidige markt. Er wordt nog steeds veel geld door consumenten en bedrijven uitgegeven. Er wordt nog steeds winst gemaakt. Ja, door andere spelers in de markt die het blijkbaar anders doen en weten wat de klant wil. Je hoeft echt geen multinational te zijn om een boterham te verdienen. Juist bij de kleinere spelers ligt de kracht. Ze moeten daar dan wel op de juiste manier mee omgaan.

Als je dus wilt veranderen en leren heironder een greep uit ons aanbod aan mogelijkheden.
Kijk op de activiteiten kalender voor de data en de webpagina’s voor meer informatie.

  • E-boek “maak jezelf vrij, 10 manieren om je inkomen van toekomst te voorzien”
  • E-boek “Mijn sociale netwerk, mijn financiële vrijheid”
  • E-boek “cursus online ondernemen”
  • Gratis Online Presentatie “Data gedreven marketing / succesvol online verkopen voor zzp en mkb”
  • Gratis presentatie “Sociale media cockpit”
  • Online cursus “Masterclass Praktijk online ondernemen en verkopen”
  • Cursus “(Online) ondernemen 2015

Wie slim is investeert en belegt in eigen kennis en vaardigheden. Daar kun je nu en in de toekomst geld mee verdienen en maakt je flexibel in tijden van verandering.

Neem dit advies niet op als een verkooppraatje. Het is goed bedoeld en nodig om je inkomsten blijven te houden. De komende jaren gaan de veranderingen 10 keer zo snel als voorheen. De reden hiervoor is dat de huidige werkende generatie van 45+ een grote groep vertegenwoordigd die erg behoudend is en als een rem op de ontwikkelingen werkt. De generatie daaronder is nu nog een kleinere groep, maar denkt heel anders en werkt ook heel anders. Zij kunnen vele malen sneller schakelen en veranderen is voor hun een tweede natuur. Waar wil je dus op wachten als je weet dat het gaat gebeuren? Je keuze maakt niet zoveel uit, uiteindelijk bepaald de consument welke kant het opgaat. En ja, dat betekent dat er echt een 24 uur 7 dagen per week economie ontstaat, het gebruik van onlinecommunicatie nog meer zal toenemen, maar ook dat het individu zichzelf als uniek gaat zien en ook zo behandeld wil worden.