Homepage Nieuws-detail 500.000 nieuwe leden door segmentatie

500.000 nieuwe leden door segmentatie

Slechts een half jaar had de Media Markt nodig om via Media Markt Club 500.000 nieuwe leden in te schrijven. Een respectabel aantal. De belofte? -> Herkenning en support Lees hier wat het geheim is achter dit enorme succes.

Media Markt heeft ingezien dat een consument zit te wachten op een persoonlijke benadering en persoonlijke service. Dit is precies wat segmentatie mogelijk maakt.
Je kunt van alles opslaan over de klant, maar het heeft alleen maar zin als je daar iets persoonlijks voor die klant voor terug doet. Big Data is heel erg leuk om analyses te maken en daar je marketing op aan te passen, maar hoe cool is het als je een jaar nadat iemand een apparaat gekocht heeft een e-mail stuurt met daarin natuurlijk de persoonlijke aanhef, het nogmaals bedankje voor de aankoop van het apparaat en erop wijst dat de eerste servicebeurt er aan zit te komen en hoe Media Markt hierbij van dienst kan zijn. Het klinkt allemaal logisch en kinderlijk eenvoudig maar de praktijk laat zien dat het zelden gedaan wordt.

Bij segmentatie kijk je vooraf welke gegevens je wilt verzamelen en hoe je die later op persoonlijk niveau wilt gebruiken. Niet gericht op massa maar op de individuele klant.
Je maakt een segment aan waarin je bepaalde kenmerken benoemd. Daaraan koppel je een e-mail bericht dat speciaal voor dat segment geschreven is. Deze verstuur je.

Voorbeeld:
Je verkoopt koffiezetapparaten van het model x. Je weet dat de eerste servicebeurt op ongeveer 12 maanden na aankoop ligt. Je weet het e-mail adres van de klant, de naam, welk apparaat gekocht is en de aankoopdatum. Een keer per week laat je het e-mail programma een mail versturen naar het segment dat als kenmerk heeft: specifiek type apparaat, aankoopdatum van 12 maanden geleden tot 12 maanden geleden + 1 week.
Van deze actie maak je een automatische handeling en klaar ben je.

Dit kun je doen voor vele producten en diensten gekoppeld aan je verkopen.

Wil je meer weten over e-marketing? Kijk eens op de website http://ecom247.nl/e-marketing voor meer informatie.

Jos van Spelde
JvS Marketing
www.jvsmarketing.nl

Bron: Marketing Tribune 4 juli 2016