Kwantiteit of kwaliteit?

Kwantiteit of kwaliteit?

In hun boek " Art and Fear" hebben de schrijvers David Bayles en Ted Orland een mooi verhaal opgenomen van een keramiek leraar die zijn leerlingen in twee groepen verdeelde en ieder van de twee groepen een eigen opdacht mee gaf.

De opdracht van de eerste groep was: Maak zo veel mogelijk vazen. Je cijfer hangt van de hoeveelheid die je gaat afleveren.

De andere opdracht was: Maak een zo mooi mogelijke vaas. De beste kwaliteit. Je hoeft er maar één perfect te maken.

Hoe verliep de opdracht...

De groep die zo veel mogelijk moest maken, leerde in de praktijk hoe het werkte. Door hun toenemende ervaring werden de vazen steeds mooier en beter.

De groep die een zo mooi mogelijke vaas moesen maken, leverde een lelijke homp klei in. Ze hadden enorme discussies gehouden over hoe ze samen in staat zouden zijn de mooiste vaas te maken. Ze hadden echter de tijd niet gehad om hun theoretische kennis in de praktijk te brengen en leverden alleen een stapel met theoretische mambo jambo en de onaangeroerde klei weer in.

De lest die geleerd zou mogen worden, is dat je ervaring moet opdoen en op basis van die ervaring steeds beter zult kunnen worden. Pas als je de ervaring hebt, moet je gaan streven naar verbeterde resultaten. Blijf niet steken in theoretisch geneuzel, want het brengt je nergens. Je voeten in de klei en werken! Dat is de beste leermeester.