Homepage Particulier-detail Verantwoord ondernemen door consumenten

Verantwoord ondernemen door consumenten

Een consumenten heeft niet alleen macht maar ook verantwoordelijkheden. Als je kiest voor het uitspelen van de laagste prijs, dan weet je ook dat je vroeg of laat de rekening nog krijgt van de normale prijs voor producten of diensten. Dit in de vorm van mindere economische groei, gebrek aan scholing, verplaatsing van productie naar lagelonenlanden en heel direct meer werkloosheid door banenverlies. Het is tijd voor verantwoord ondernemen door consumenten.

consumenten aan de machtEr komen steeds meer bedrijven die geen winst maken of jarenlang verlies. Het geld moet wel ergens vandaan komen en geld scheppen uit leningen van banken is niet toekomstbestendig ondernemen voor de consument. Die betaald de belasting om dit te kunnen bekostigen.

De consument heeft volgens mij de plicht om te kijken naar een duurzame economie. Dit kan door te kijken naar de lange termijn ontwikkeling bij aankoop van producten en diensten. Hiermee bedoel ik niet groen maar aankopen die bijdragen aan een duurzame economie.

Lokaal is het te overzien

Voor een consument is wereldniveau niet te overzien. Maar lokaal kan de consument dat wel.

Voorbeeld: Je kunt besluiten om te winkelen bij de Action. Lekker lage prijzen. Maar als je je er van bewust bent dat deze producten komen van failliete bedrijven, van overproductie met verlies, milieubelastende grondstoffen of productiemethoden, dan weet je ook dat er elders een rekening op je ligt te wachten. Die rekening kan weleens veel hoger zijn dan je tijdelijke prijsvoordeel als consument.

 

De grote verandering die nodig is

overconsumptieHet is echter een heel moeilijk iets om hier verandering in te brengen. Waar een groot deel van de consumerende bevolking het hard afgeeft op CEO’s die graaien naar hun bonussen zonder te presenteren, doen diezelfde consumenten daar net zo hard aan mee. Ze shoppen voor de laagste prijs en graaien naar hartenlust in de bak met de goedkoopste aanbiedingen op het internet. Er wordt helemaal niet nagedacht over welke gevolgen dit heeft. “Och, ik als eenling maak het verschil toch niet?” Jawel hoor, want de groep consumenten waartoe je behoort is enorm groot. Ze doen allemaal mee en zorgen met elkaar voor een catastrofe van ongekende omvang. Allemaal aangewakkerd door hebzucht en jaloezie.

 

Nog een voorbeeld: “de kilo knallers”. Het is eigenlijk te belachelijk voor woorden dat een consument dit vlees überhaupt wil kopen. Je kunt de insteek van het diervriendelijke kiezen, maar kijk eens naar de duurzaamheid van je eigen eten en daarmee je gezondheid. De laagste prijs voor een stukje vlees betekent dat de productiemethode onder druk komt te staan. Ergens moet het vandaan komen. Het meest eenvoudige is dat natuurlijk het voer voor de dieren die het vlees produceren. Het product wordt gemaakt voor de kilo’s vlees en niet voor een garantie voor gezond eten van een mens. Er is met de lage prijs niet eens geld beschikbaar om na te denken over de voedsel kwaliteit. Dit is niet de hygiëne, maar de voedingsstoffen die een mens nodig heeft. Bedenk maar eens dat je een hele industrie in stand aan het houden bent die eigenlijk in je gezonde eten moet voorzien maar dit niet doet. Vraag je jezelf dan niet af wat de zin van die industrie dan wel is? Iedere cent die je eraan besteedt is gewoon weggegooid geld. Zou je kiezen voor een betere voedselkwaliteit, dan kan het niet anders dan dat je daar meer voor betaald. Maar je krijgt daar wel waarde voor terug in de vorm van gezonder eten en daarmee een gezonder leven met minder kosten voor ziektes en lagere productiviteit door uitval of verminderde energie.

 

Hoe kan het anders?

lokaal bewust winkelenKies als consument heel bewust voor een duurzaam economisch product. Kijk hoe de productieketen in elkaar zit en kies voor de keten die zinnige producten levert, zich richt op langere termijn en waar jij en je nakomelingen ook nog met een gerust hart gebruik van kunnen maken. Je bespaart op termijn enorm veel geld.
Kijk eens naar een lokale bakker, slager, groenteboer, boekhandel, kledingzaak etc. Hoe werken die? Koop bij de ondernemer die ook op lange termijn jou op een goede manier kan bedienen.
Bedenk dat het kopen via het internet maar een tijdelijk iets is. In tussentijd verdwijnen wel de winkels in je eigen omgeving. Bedrijven als Zalando, Bol.com, Amazon zijn verre van economisch duurzaam. Ze maken structureel geen winst. Als je geen winst maakt, dan weet je dat je een schuld opbouwt die ooit een keer ingelost moet worden. En wie mag die betalen? Juist, jij als consument. Je betaalt dan alsnog de prijs die je eigenlijk had moeten betalen. Oh ja, je had dan ook een betere kwaliteit en betere service gehad. Of mogelijk had je het 5e paar schoenen wel helemaal niet gekocht maar besteed aan een leuke vakantie. Die vakantie heb je nu ook wel gehad, maar dan lowbudget, maar half kunnen genieten van wat het eigenlijk had kunnen zijn.

 

Over de auteur Jos van Spelde
In 1992 gestart als zelfstandig ondernemer. Twee jaar later was hij de grondlegger van het netwerkmarketing bedrijf Lifestyles in Nederland. Hij bouwde dit bedrijf verder uit in Europa en andere delen van de wereld. Netwerkmarketing is in zijn ogen de toekomst van het consumenten ondernemen. Hij streeft ernaar om mensen bewust te laten worden van hun eigen verantwoordelijkheid als het gaat om productaankopen en het verkrijgen van een persoonlijk inkomen. Hierbij is zijn missie: “Waarde toevoegen aan mensen en de mensen om hun heen”.

Linkedin: Jos van Spelde