Homepage Particulier-detail Geen internet, dan maar de hoofdprijs betalen?

Geen internet, dan maar de hoofdprijs betalen?

Het volgende verhaal is waar gebeurt. Vanwege privacy geen namen. Bijna iedereen werkt met het internet. Maar als je geen internet hebt, ben je dan gedwongen om de hoofdprijs te betalen? Hier een voorbeeld van hoe een reisbureau dacht dat ze de hoofdprijs daarom wel konden vragen maar van een koude kermis thuiskwamen; geen omzet, ontevreden klant en slechte reclame. Lees het verhaal.

Je bent al op leeftijd en niet meer zo kerngezond. Je hebt een droom, je wilt op vakantie naar Spanje. Vroeger heb je dat vaker gedaan en ging met de bus, nu ga je, vanwege je gezondheid, met het vliegtuig.

Probleem is alleen dat je niet beschikt over internet. Je hebt geen idee hoe het werkt en je wilt er eigenlijk ook niets mee. Voor sommigen onder ons is dit ondenkbaar, maar het kan.

Je wilt dus offline een reis boeken en gaat naar een reisbureau in het winkelcentrum op loopafstand. Op het reisbureau krijg je informatie wordt een reis uitgezocht op basis van de wensen. Dat wil zeggen, welke accommodaties door dat reisbureau geboekt kunnen worden. Kosten voor een vakantie in oktober voor 2 personen op basis van halfpension € 2900,-. Mooi, we denken er nog even over na.

Thuis aangekomen wordt de mening gedeeld. Dit is toch wel een aanslag op de spaarcentjes. Legitieme vraag: “Is er geen goedkoper alternatief?” Maar ja, als je geen internet hebt, is de keuze beperkt. Je moet dan letterlijk gaan shoppen. Maar waar vind je nog een reisbureau? Gewoon ouderwets de telefoon dan maar pakken.

Een reisbureau gezocht dat aan de wensen kon voldoen. Want geen internet betekend dus ook dat je niet online kunt betalen. Ook geen telebankieren. Het moet dus contant kunnen. Dat valt nog niet mee.

Uiteindelijk een reisbureau gevonden dat de service wilde verlenen. Lag wel 50 km buiten de woonplaats.

Het reisbureau verleende telefonisch de service en kwam dezelfde dag nog met enkele aanvullende vragen over de wensen en had ook al enkele aantrekkelijke opties. De volgende dag op weg gegaan naar het reisbureau 50 km verderop. Daar aangekomen bleek dat het hotel dat ze eigenlijk wilde boeken nu ineens wel beschikbaar was. Daarnaast was het dezelfde reis. Kosten in het totaal: € 1900,- Dat is bijna 1000 euro goedkoper. De voorgestelde vakantie sloot ook nog eens beter aan bij de wensen.
De reis werd direct geboekt en volledig betaald.

Van het eerste reisbureau hebben ze niets meer vernomen.

Natuurlijk ben je als reisbureau aan je assortiment gebonden, maar wat het ene reisbureau kan, kan een ander ook, maar dan als service. De reisbranche staat al jaren onder druk. Met dit voorbeeld kun je zien dat er toch nog ondernemers zijn die maar blijven overleven. Vroeg of laat vallen ze door de mand en gaat de zaak op slot. Ze hebben het aan zichzelf te danken. Dit heeft niets met internet concurrentie te maken maar alles met de wil om naar de klant te luisteren, je best te doen voor de klant en waar voor het geld leveren.