Homepage Ondernemers-detail Jan Krediet vervoersbedrijf

Jan Krediet vervoersbedrijf

Hoe je failliet aan je klanten kan gaan. In 2013 ging voor velen onverwachts het vervoersbedrijf Jan Krediet failliet. Na 125 jaar was het ineens over. Dat terwijl het bedrijf nooit meer klanten had gehad. Er waren opdrachten genoeg.

Er kwam na ingrijpen van de curatoren een doorstart. Er kwam na de doorstart een nieuwe CEO.
Uit de analyse bleek dat de winst kwam van 25% van de opdrachtgevers.
De omzet kwam van 50% van de opdrachtgevers en het faillissement werd door de overige 25% opdrachtgevers veroorzaakt.

Die laatste 25% zorgde er voor dat vrachtauto's leeg heen en weer reden en dat in feite alle winst door veel te hoge kosten verloren ging.
Er werd daarom doelbewust afscheid genomen van die laatste 25%.
Drie jaar later was de omzet en winst hoger dan ooit en werd het bedrijf genomieerd voor een ondernemersprijs.

Puur en alleen door klanten te ontslaan!

De les?

Niet iedere klant is een goede klant. Je moet steeds heel bewust kijken of een klant wel zal bijdragen aan de winst. Goede klanten moet je koesteren, en van slechte klanten moet je afscheid nemen. Je voortbestaan als onderneming hangt er vanaf.
Daarbij is het ook goed gebleken om het personeel heel betrokken te houden bij de stand van zaken. Ook de chauffeur kan klanten binnenhalen als deze weet wat voor type klanten interessant kunnen zijn.